Marklandsgatan 49-51, Göteborg Besök oss fred: 09:00 - 12:00

Anders Johansson öppnade mötet och hälsade ett fullsatt församlingshem välkommen till ett par timmars seminarium på temat: Att handla på nätet. Först en påminnelse om att både oktober och november månader är fullspäckade med kurser så gott som varje vecka.

Scenen lämnades över till Linda Bergvall som tillhör en skara trygghetsskapande kommunpoliser. Temat som skulle hålla vår uppmärksamhet blev: Brottsförebyggande beteende. Äldre  människor är en betydande del av de kommuninvånare som utsätts för lurendrejerier på nätet. Känslan av trygghet för denna grupp rubbas även av personer som anger falsk identitet när de ringer på dörren för att bli insläppta i lägenheten. Därför vill kommunpoliserna även vända sig till fastighetsägarna i kommunen med sin information.

Även via telefonen kan brottslingarna få dig till att logga in på internetbanken och få tillgång till dina konton för överföringar i brottsligt syfte. Många anmäler dock inte dessa brott på grund av skamkänslor över att framstå som lättlurade. Enklast är att lägga på luren när du känner att samtalet känns obekvämt eller att det finns en alltför snabb tidsgräns för ditt agerande. Faktura bedrägerier och ID-kapningar är vanliga på nätet liksom nätfiske via epost eller Facebook där en för dig välkänd profil kan ha blivit kapad. Viktigt är även att skydda ditt kontokort genom att skrapa bort din CVC-kod för att hindra brott när du kanske tappat bort din plånbok.

På polisens hemsida: www.polisen.se finns ett bra utbildningsmaterial under: försök inte lura mig. För att underlätta polisens arbete vid ett eventuellt lägenhetsinbrott lönar det sig att fotografera samt dna-märka värdeföremål. Håll ögonen öppna efter obehöriga personer som rör sig i eller runt fastigheten genom utökad grannsamverkan. För gratis stöd och hjälp i ovanstående fall : www.brottsofferjouren.se eller via telefon: 116006. Kontakta polisen vid akuta situationer på tel: 112 eller på tel: 11414 om du vill polisanmäla eller tipsa om något.

Efter att publiken tackat Linda för hennes intresseväckande information följde en välförtjänt fika paus.

Anders Johansson återtog ordet och frågade seniorerna vad de vanligtvis handlade på nätet: apoteksvaror, kläder och skor samt hemelektronik blev svaret. Det visar sig att runt 85% av svenska folket handlar på nätet. För personer födda runt 1920-30 är siffran 30% och siffran för födda på 70-90 talen närmar sig 100%. Enligt internetstiftelsen ökar livsmedelshandeln på nätet starkt liksom läkemedel samt hemelektronik (uppdaterade siffror kommer från källa den 30 september). Näthandeln är global och vi köp från andra världsdelar kan lagar och regler variera stort. Betalsätt före eller efter leverans kan vanligast betalas via: Klarna, Pay Pal eller Apple/ Google- Pay. En mötesdeltagare rekommenderade boken: "Den stora köpfesten" som handlar om Klarnas historia.

Regler för reklamationer, byten samt att ångra köp kan läsas under rubriker som "om oss" eller "kontakt" som du når genom att scrolla längst ner på säljarens webbsida. Du kan även få information om säljaren via Googles: trustpilot eller hitta info om vilken leverantör som har bästa pris på sajten:  Prisjakten. Tips för att minska risken för att bli lurad/eller att din kontoinformation bli synlig när du handlar på nätet är att kolla "hänglåset" på webbsidan. Tänk på att bankkortet är mer sårbart än kreditkortet vid köp över nätet. Internetstiftelsens kurs: Tänk smart och agera smart på  nätet den 11 oktober rekommenderas å det varmaste. Det förtjänar även att nämnas att din fysiska handel i närområdet bör gynnas om vi skall ha butiker att besöka i framtiden.

Innan Anders Johansson avslutade mötet hanns en liten "bikupa" i smågrupper med på teman: "Kan ni komma på något som inte kan handlas på nätet?" samt: "Nämn tre saker som minskar risken att bli lurad när du handlar på nätet?".

Login