Du kanske har hört förkortningen tidigare. SaaS - Software as a Service - vilket innebär en molnbaserad mjukvara. Eller det där med att arbeta i "molnet". Det kan vara ett affärssystem eller e-handelsplattform, men det som gör det till en SaaS-tjänst är faktumet att du har åtkomst till det över internet, istället för att behöva installera mjukvaran lokalt.
Vi är övertygade om att SaaS är mer än bara ett “modeord” och snarare det nya normala. Men hur har det blivit så? Det är en bra fråga. Under 2020 kunde vi åtminstone sätta fingret på fem faktorer som gör SaaS-tjänster till ett näst intill livsnödvändigt kugghjul i dagens verksamheter.
Alltid tillgängligt
Du är inte beroende av en fast installerad programvara om du använder en SaaS-lösning, utan har tillgång till all din data när och var som helst. Eller ja, där och när du har internetuppkoppling det vill säga. Under det gångna året har det varit avgörande för mångas hemarbeten, då 42% av svenskarna arbetade hemma någon gång under pandemin. Flera SaaS-system kan du även nå via din mobila enhet. Du behöver inte ens en dator. Använder du en dator spelar det ingen roll om det är en Mac eller PC.
Arbeta proaktivt med relevant data
Tack vare den smidiga tillgängligheten har man alltid, i realtid, snabb tillgång till relevant data. Det innebär i praktiken att du kan se förändringar i verksamheten och följa upp så fort det inträffar. På så vis kan du både agera snabbare och mer hållbart.
Skalbart vid växtvärk
Då SaaS-miljön är helt molnbaserad, behöver vi inte oroa er över större hårddiskar eller mer minne för att skala upp verksamhet. Istället sköter leverantören av SaaS-tjänsten det åt er. Detta är en stor fördel för de organisationer som är på språng upp i en stark tillväxtkurva, då en SaaS-lösning är enklare att skala upp vid behov. På så sätt kan vi känna oss trygga med att växa och nå våra mål.
Formbart efter den egna verksamheten
Detsamma gäller om vi behöver lägga till en applikation, eller sen tjänst utifrån våra specifika behov.
Smidiga uppdateringar
Då SaaS-lösningen är i molnet, kan vår leverantör smidigt uppdatera mjukvaran vid behov, önskemål eller om ett fel uppstår. Detta kan antingen göras löpande eller vid bestämda tidpunkter för att inte störa vår dagliga verksamhet.
SaaS är helt enkelt en lösning som passar både företag och ideella organisationer.
I och med förra årets omställningar, har allt fler insett vikten av en digital infrastruktur som fungerar sömlöst med den egna verksamheten. Det är alltså inte bara hemarbetet som gynnas, utan det ger alla verksamheter chansen att vara hur komplexa och flexibla som de själva vill - utan någon begränsning från ett externt IT-system.
ITSeniorerna och SaaS
Sedan flera år använder vår förening flera SaaS-tjänster. För bokföring har vi valt VismaOnline. Förr i tiden satt kassören med, vanligtvis SPCS bokföring installerad i sin dator. Vid en diskkrasch försvann helt enkelt föreningens bokföring. Daglig backubp var av nöden. Även en kassör kan avlida. Ett skräckscenarie för ett företag/förening som inta tagit till sig SaaS.
Bokföring som molntjänst är ett tryggt sätt att arbeta. Alltid uppdaterad programvara. Ständig backupp med automatik. Förtroendevalda kan ges olika rättigheter, till exempel en revisor, kan vid behov logga in och utföra sitt uppdrag från sin egen bostad.
Microsoft Office365 Enterprise
Som ideell förening har vi flera Office-abonnemang till vårt förfogande. Förvisso har vår förening valt ett annat SaaS-system för vår kommunikation. Men Office365 Enterprise erbjuder alla möjligheter till samarbete. Till exempel dela, kommentera protokoll skrivna i MS-Word. Dela och kommentera förslag till budgetar. Videomöten med Microsoft Teams mm.
Workplace från Meta Inc.
För lite mer än två år sedan fick vi Metas förnämliga plattform för kommunikation Workplace helt utan kostnad. Som IT-förening tillhör vi en referensgrupp till Meta. (Meta Inc namnändrades år 2021. Tidigare Facebook)