Jätten bland online-office-alternativen. Google Docs, Sheets och Slides har nu hängt med i nästan 10 år och har utvecklats till en populär plattform även bland många företag. Dessutom är det gratis.
Den stora förtjänsten med Google Docs (ordbehandling), Sheets (kalkyl) och Slides (presentation) är att det är så enkelt att dela med sig av filer och att samarbeta. Nästan alla har ett Gmail-konto och vips kan du bjuda in en bekant eller kollega att läsa eller hjälpa till att redigera ett dokument. Synkroniseringen är i princip omedelbar och apparna är väldigt stabila så det är ytterst sällan något går fel.
Google Drive
Öppnar du ett Microsoft Office-dokument i Google-apparna konverteras det till Googles format, och om du sedan laddar ner en kopia i Office-format konverteras det igen och därmed kan en del information gå förlorad. Kanske främst inställning typ marginaler. Där har både Office Online och Apples Pages/Numbers/Keynote en fördel då det går att redigera filer från de vanliga programmen online utan att något som inte kan visas online tas bort.
Google har även ansträngt sig för att stödja fler format än Apple och Microsoft. Du kan till exempel öppna filer från Apples program och Open Document Format-filer (odf).