Twitter är webbtjänsten alla pratar om. Med en oerhört snabb tillväxt har den erövrat världen. Men vad är Twitter och framförallt, vad kan man ha för nytta av det? Finns det också något affärsmässigt värde i att använda Twitter?
Twitter är en gratis blogg-liknande tjänst där man skriver korta meddelanden (på upp till 280 tecken) och delar med sig av dem till andra som anmält intresse för detta. Att publicera meddelanden i detta format kallas för microblogg och grundidén var att man skulle skriva kort om vad man höll på med just för stunden. Det skulle överbrygga tomrummet mellan mer styltiga mail och officiella bloggar som kräver lite mer substantiellt innehåll per inlägg. Om du till exempel bara vill skriva att du börjat komma in i en bokserie eller att du lagar en jättegod gryta så görs detta bäst med en tjänst som Twitter.
Med korta meddelanden som berättar om dina vardagshändelser så kommer du och dina vänner närmare varandra. Man skulle kanske inte skriva ett mail, sms:a eller blogga om att man lagade en gryta eller hade upptäckt en ny bra TV-serie. Ändå kan det vara just denna typ av enkla information som man gärna tar del av när man är nära någon, som till exempel en familjemedlem. I den moderna stressade världen har vi tappat just den här nära enkla kommunikationen... fram tills nu med Twitter.
HUR FUNGERAR TWITTER?
Det är enkelt att komma igång med Twitter. Du skapar ett konto på en minut och kan sen börja skriva om allt som faller dig in i så kallade tweets. Men för att du inte ska prata för dig själv krävs att du hittar några vänner som kan följa dina inlägg och som du också kan följa. Vänner kallas followers och du har säkert en rad vänner som redan har Twitter som du kan lägga till. Twitter har dessutom lanserat flera tjänster för att du lätt ska hitta followers och bjuda in andra att använda Twitter.
När detta är klart ser du allt som dina vänner skriver och de ser allt du skriver. Men med gränsen på 280 tecken så hålls det hela kort och överskådligt. Det går dessutom att svara på ett inlägg och skapa en viss dialog som i vanliga mail.