Sociala medier x 4

Handledare: Sven-Inge Hägnemo
Kursstart: 2020-05-07
Platser kvar: 10

Pris: Kr 225.-

Rekommenderade förkunskaper:
Vana vid Google Chrome eller Micrsosoft Edge

I denna kurs på tre gånger går vi igenom de fyra stora och dominerande inom sociala medier:

- Facebook
- Twitter
- Youtube
- Instagram

Vid behov skapar vi egna konton för respektive medie.

Bland annat kommer vi att gå igenom:

  • Grundinställningar
  • Gör vår mediesida lite mer personlig med personbild och bakgrundsbild
  • Inlägg med text och bild. Redigera och ta bort
  • Hachtag, gilla och kommentera
  • Skapar grupp i Facebook

Det blir egentligen kursdeltagarna som gemensamt beslutar vad vi skall lägga tyngdpunkten. Kan det luta åt Facebook månne?

I samtliga sociala medier används ett webbläsare typ Google Chrome, Microsoft Edge, Apple Safari och liknande. För att tillgodogöra dig denna kursen måste du kunna hantera den webbläsare som du vanligtvis använder. 


Detta tecken omedelbart åtföljt av användarens Twitter-namn används för att referera till andra personer. När du använder detta tecken ser personen som omnämns det i sitt Twitterkonto.

Detta är en hashtag. Det används för att märka upp meddelanden och gör det enklare att söka inom specifica områden. Exempel-meddelande:  Hur fungerar #Twitter? Kan någon skicka en länk? #Fråga 
d 
Om du skriver d och ett blanksteg följt av Twitter-användarnamn så kan du skicka direktmeddelanden till personen. Viktigt: Du kan bara skicka direktmeddelanden till personer som följer dig själv.

RT 
Detta betyder Re-Tweet och att du repeterar något som någon annan sagt. Det hör till god ton att ange vem som står för ursprungsmeddelandet. (@)

Kursfakta
Avvikande tider: 21 maj Kristi himmelsfärdsdag hoppar vi över
Medhjälpare: Sune Andreason
Sammankomster: 3
Tid: 09:30 - 12:00
Veckodag: Torsdag

Våra lokaler är utrustade med hjärtstartare

 

Kurser i samarbete med